INTERVISTA/ Fletë këngëtari i mirënjohur “Mjeshtri i Madh” Tonin Tërshana
Ja si më lidhi pas tavolinës me litar Tonin Harapi
Në Festivalin më të zhurmshëm atë të XI zura çmim të parë.
Nëna ime shiste qumshtin e gjirit për të na rritur
Peterit Dumja më ndihmoi për t’u futur në Estradën e Ushtarit
Albert ZHOLI
Tonin
Tërshana ndoshta përbën një rekord në skenën shqiptare pasi qysh në
pjesamrrjen, debutimin e parë në festivalin e 4 në RTSH ai zë vend të
parë. Dhe athere nuk ishte vetëm 16 vjeç, kur ende nuk kishte zënë një
pozicion të caktuar në jetë. Vitet ikin dhe ai merr pjesë në mbi 20
festivale duke zënë 4 çmime të para duke u bërë nëj dnër këngëtarët me
më shumë trofe në Festivale. Jeta e tij është e mbushur me shumë
peripeci. Këngëtr në Turizmin e Shkodrës, në “Bar sahati” Tiranë, në
shumë locale të kohës, derisa stabilizohet në Estradën e
Ushtarit në vitin 1968 me të cilën vazhdon deri në vitin 1993. Një jetë
në skenë dhe më vonë ishte i detyruar të shkojë emigrantë në Greqi. Para
disa kohësh Presidenti Topi i jep titullin e lartë “Mjeshtri i Madh”,
titull të cilin ai e ka merituar me kohë. Por ajo që duhet veçuar nga
jeta e tij është kur kompozitori i madh Tonin Arapi e mori në shtëpinë e
tij dhe po e përgatiste për festival dhe duke qenë çapkën e lidhi me
litar tek këmba e tavolinës për të mos bredhur rrugëve të Tiarnës në
kohën që jepte mësim. Në Festivalin aq shumë të diskutuar, pra në
festivalin e 11 në vitin 1972 ai zë vend të parë.
-Mes miqve të tu flitet s e keni një fëmijëri të veçantë, ku kënga, zëri ju ka ndihmuar të përballoni vështirësitë e jetës?
Kam
lindur në qytetin e bukur, qytetin e kulturës dhe të dijes, në qytetin
ku liqeni të flladit nga mëngjesi në mbrëmje, kam lindur në atë qytet që
ka kalanë me legjendën më të bukur në botë, pra kam lindur në Shkodër.
Ishim një familje me shumë fëmijë ku fukarrallëku mbizotëronte në çdo
cep të shtëpisë. Qysh fëmij gjeja mundësira nga më të ndryshmet për të
nxjerrë bukën e gojës dhe për të ndihmuar nënën.
Kjo ishte shtysa që të provonit zërin që fëmijë?
Ndoshta
dhe kjo. Por di që unë këndoja kudo që isha por seriozisht të kënduarit
për të qenë në vëmendje e kam marrë në vitin 1963. Në atë kohë në
Shkodër kishte dy lokale ku këndohej në turizmin e Shkodrës dhe në lulishten e vjetër në
Shkodër. Sidomos turizmi i Shkodrës ishte në qendër të vëmëndjes. Unë
se dija se këndoja aq bukur. Këndoja nëpër shtëpi, rrugëve dhe më kishin
dëgjuar shumë njerëz. Midis tyre më kishin dëgjuar dhe dy vëllezër
kitarista. Një ditë një nga këta vëllezërit më thërret në shtëpi dhe më thotë që do vish të këndosh me ne në Turizmin e Shkodrës. Se besoja.
Isha ende i vogël. Deri në atë kohë çfarë dëgjoja në radio unë mundohesha ti imitoja. Kam ditur edhe disa këngë italiane. Shkodra ka qenë e lidhur shumë me muzikën italiane dhe në përgjithësi me kulturën italiane.
Në atë kohë lejoheshin këngët italiane, nuk quheshin shfaqje të huaja?
Viti 1963
nuk ka qenë shumë i kontrrolluar. Ishin vite që kishte ndikim ende
muzika e huaj dhe problemet e shumta ekonomike e kishin lënë disi të
lirë muzikën.
Çfarë këngësh fillove të këndosh në turizmin e Shkodrës?
Në fillim kam kënduar këngë italiane dhe jugosllave. Unë atëherë isha 14 vjeç dhe u prita shumë mirë.
Si mund ta përcillni natën e parë që kënduat?
Kisha
pak ndroje por dhe emocion. Dihet që sajova ca rroba të pastra dhe pse
jo të reja. Ishte veshje e pëlqyeshme. Bëra një dush që të dukesha i
pastër. Që në fillim zëri më doli i plotë. Këndova 4-5 këngë atë natë
dhe shumë njerëz u interesuan, u bënë kurioz. Një djalë i vogël që
këndonte këngë të huaja dhe ku në turizëm. Ishte diçka që binte në sy për kohën. Pas asaj nate Drejtoria e Turimzit më mori në punë dhe
më paguante 120 lekë në 15-ditësh. Unë u quaja si nxënës apo si ndihmës
dhe paga ime shkonte 240 lekë në muaj. Më vonë fillova edhe me këngë
shqiptare. Mosha nuk ishte shumë e justifkuar si këngëtar i mirëfilltë.
Pas asaj dite edhe në shtëpi filluan të vinin të
gjithë shokët të më dëgjonin. U bëra me shumë dashamirës. Zërin e kisha
të pastër. Po më dukej çudi, mu dukte shumë e lehtë të këndoja dhe
mendoja se përse nuk këndojnë të gjithë? (qesh). Mu dukej e lehtë për
vetë moshën që kisha dhe nuk e mendoja thellë se zëri është dhuratë e
zotit.. Tani i kuptoj të gjitha. Këto janë fillimet e mia.
Si vazhdoi karriera juaj?
Pastaj në shtator 1963 mua më doli shkolla në Tiranë. Shkolla e
kulturës. Më doli me gjysmë burse që ishte 90 lekë në muaj. Ishim një
familje e varfër. Bëra dy vjet shkollë (ishim 6 fëmijë) por ishim në një
gjendje ekonomike të vështirë. E lashë shkollën në vitin 1965. Fillova
të këndoj përsëri në Shkodër dhe u futa në punë. Çdo ndërmarrje ka pasur
estradë amatore dhe unë punoja në fabrikën e cigareve në atë periudhë.
Gëzim Kruja, Muharrem Nurja, ishin aktor por kishte dhe
shumë këngëtarë me emër në atë kohë që unë kam respekt të veçantë si
Fatmira Buka, Marjeta Çuni etj që përbënin estardën e fabrikës së
cigareve. Si fabrikë
cigareje bëmë një estradë të mirë. Në këtë periudhë unë njëkohësisht
punoja mbrëmjeve dhe si këngëtar në turizëm.
U shkëputët përfundimisht nga Tirana?
Në
këtë kohë në turizëm unë njihem me një oficer nga Vlora që quhej Mersin
Maksuti. Ai ishte oficer në Shkodër dhe një dashamirës i imi. Ishte
vera e vitit 1965. Një ditë Mersini më thotë se kam biseduar me ata të Estradës së ushtarit që të mund të punoj atje. Vij në Tiranë
pa mbështetje fare. Shkova tek Estrada e ushtarit por ata kishin shkuar
për të dhënë shfaqje jashtë Tirane. Aty gjeta një udhëheqës artsitik që
kishte qenë sëmurë dhe nuk kishte shkuar në turrne. Ai ishte dhe në
orkestrën e Bar Sahatit. Ishte në dijeni për mua. Më fton në darkë te
Bar Sahati. Këndova pa ndroje. Atë natë u prita shumë mirë.Tek Banka
Kombetare ka qenë një ëmbëltore dhe një dyqan perimesh. Çdo natë unë shkoja e flija aty mes arkash. Nuk
kisha asnjë lloj përkrahje dhe asnjë lloj mbështetje. Njihja vetëm ish
kujdestarin e konviktit të shkollës së kulturës kur isha në shkollë në
Tiranë. Ai kishte katër fëmijë. U lidha me këta dhe më krijuan bazë për
të ndenjur. Më përkrahu shumë kjo familja dhe tek ata kam
ndenjur shumë kohë. U bëra si i lagjes. Bëhet fjalë për lagjen tek rruga
Naim Frashëri.Atje u njoha me të gjithë. Në moshë të tillë kalova edhe
shumë aventura. Atëherë mu dukte vetja i pavarur dhe kisha dëshirë që të
isha i pamvarur.
Po njohjet me kompozitorët e mëdhenj si i realizove?
Një natë tek Bar sahati më thirrin në një tavolinë.
Ishte gusht. Burrat në tavolinë më thanë sa bukur këndon ti. Do të
provojmë njëherë në radio më thanë, do vish nesër. Për moshën unë nuk
isha shumë koshient se çfarë po bëja. Shkova në Radio dhe aty njoha se
kush ishin Tonin Arapi, Nikola Zoraqi etj...Pasi më prezantuan me ta më
thanë këndo ndonjë këngë. Unë këndova një këngë të Tonin Arapit. Unë
duke parë reagimet e tyre mendoj se ata u habitën. Edhe një këngë
tjetër. Në shtator më thanë do të marrim tek anketa e parë e Radio
Tiranës. Në atë vit filloi anketa për herë të parë. Këndova një këngë me
titull “Gjeologët”. Unë tekstin dhe muzikën e mësova jo më shumë se dy
orë.. E incizova këngën në radio
dhe të nesërmen do të dilte kënga tek anketa e parë që ishte ditë e
dielë. Në këtë anketë fitoi Vaçe Zela këngën e gjyshes të Agim Krajkës.
Por dhe unë debutova me shumë sukses, u pëlqeva. Kam ndenjur dhe një
javë në Tiranë dhe pastaj ika në Shkodër se fillova punë.
Për kë këngëtar ke pasur simpati në atë kohë?
Kam pasur një simpati të veçantë për Qemal Kërtushën.Unë e kisha ëndërr të bëhesha si Qemal Kërtusha. Edhe këngët italiane më pëlqenin shumë.
Si i mbajte lidhjet me Tiranën?
Para
se të ikja më morën adresën ku jetoj. U futa përsëri në punë dhe u
stabilizova mirë. Më ndihmuan shumë si kompozitori i këngës “Lumturia
nuk harrohet”. Ky më ka ndihmuar në ndërtimin e vokalit. Në Shkodër
punova një vit, kur më bëjnë telegram në shtëpi që të paraqitem në
Tiranë se jeni i caktuar të merrni pjesë në festival. Ka qenë viti 1965.
Ky ishte festivali i katërt në Radio. Paraqitem në radio
dhe takohem me Tonin Arapin. Më sistemuan në hotel. Tonini ka punuar në
mënyrë të jashtzakonshme me mua. Më jepte udhëzime për çdo gjë. Ishte
shumë i duruar. Ai ishte nën ethet e Festivalit, ndrësa unë si jepja dhe
aq rëndësi. Isha vetëm 16 vjeç. Tonini më udhëzonte për mënyrën e të
kënduarit, vokalin qëndrimin.
Pasi e mësova këngën m’u dukte vetja si i tepërt dhe unë ika në
Shkodër. Tonini më këkronte në Tiranë unë isha në Shkodër. Ishin ditët e
përgatitjes.
Kur u ktheve prap në Tiranë?
Unë
se dija rëndësinë dhe u ktheva në Tiranë pas disa ditësh. Kur u ktheva
përsëri në Tiranë nuk kam fjetur më në hotel por më mori Tonin Arapi në
shpi. Nuk më linte të dilja në rrugë. Shkonim në radio bashkë dhe në
shpi bashkë. Ata më mbajtën sikur të isha fëmija i tyre. Madje njëherë
kur Tonini shkoi për të dhënë mësim më lidhi këmbën me litar tek këmba e
tavolinës. Kur u çova u habita. E shoqja e tij qeshi dhe më tha se e ka
bërë me shaka.
Pra u ngjitët në skenën e Festivalit të katërt në radio Tirana?
Po. Ishte Festivali i parë për mua. Fillova të kem emocion. Në atë festival unë kisha tre këngë si "Qesh
vogëlushi im”, këngën që fitova “Të dua o det” dhe një këngë tjetër.
Një këngë u hoq dhe unë këndova dy këngë. Të dyja janë pritur shumë
mirë. Me këngët kam dalë mbi 7 herë me duartrokitjet e spektatorit. “Të
dua o det” fitoi çmim të parë. Pra ishte festivali i parë ku unë mora
pjesë dhe fitova çmimin e parë në atë festival. Kënga ka qenë “Të dua o
det” e kompozitorit Tonin Arapi. Marie Kraja ka thënë se doli një gjigand
i madh i këngës në moshë të vogël. Këtë ma kanë thënë se unë nuk e kam
dëgjuar. Favori im ka
qenë se unë kam qenë bashkëpunues i muzikantëve dhe kompozitorëve shumë
të mirë si Kujtim Laro, Limoz Dizdarit, dhe këngëtarëve si Fatmira Buka, Qemal Kërtusha e shumë të tjerë.
Si do ti krahasonit Festivalet e athershme me ato të sotmet?
Unë
dëgjoj shumë këngë por nuk më ngjit asnjëra në këto kohët e sotme. Në
festivaet e mëparshëm të paktën 4-5 këngë mbeteshin dhe këndoheshin nga
të gjithë edhe më mbrapa.
Eshtë folur shumë për Festivalin e 11-të, si do ta komentonit këtë Festval?
Festivali i 11 është zhvilluar në vitin 1972 dhe për mua mbetet një ndër Festivalet më të mirë. Një Festival me frymë tjetër. Unë kam kënduar një këngë të kompozitorit Pjetër
Gaci.. Edhe në këtë festival të 11-të unë fitova çmimin e parë. Për mua
ishte hera e tretë që fitoja çmimin e parë. Titulli i këngës ishte “Kur
vjen pranvera”.Teksti ishte i Fatos Arapit. Çmimet e para i kam marrë në festivalin e 4, 10, 11-të. Ky Festival përbënte një risi në ëmnyrën e ideimit të skenës, të skenarit të orkestrës. Një festival që përbënte një avancim pak më të madh për
muzikën shqiptare. Pas tij pati shumë diskutime. Pati shumë debate. Unë
që fitova çmim të parë nuk pata asnjë problem. Se di pse. Por athere
diskutohej edhe për diçka tjetër...
Përse bëhet fjalë?
Fjala
ishte që fituesi i çmimit të parë të shkonte në festival Europian. Unë u
përgatita për të shkuar në festivalin evropian që ishte në Gjermani në
vitin 1973. Pra për një vit më vonë. E kupton se si mund të shkohej në atë kohë në Festivalin Europian?
Si jepeshin çmimet në atë kohë në Festivale përveç jurisë së Festivalit?
Kush ishte nga rrethet nuk vlerësohej shumë. Unë që isha nga rrethet, pikërisht rrethet mua
nuk më dhanë pikë për çmim të parë. Pikë më shumë më ka dhënë Durrësi,
Elbasani, Tirana . Nga rrethet e mëdhaja mora pikë më shumë. Rrethet më
dhanë një të katërtën e pikëve. Tirana kishte 400 pikë për të dhënë. Pra aty ku kishte më shumë emancipim mora dhe më shumë vlerësim.
Cila ishte pika më delikate e kritikës që ju bë Festivalit të 11?
Festivali u
dënua për tendencën e modernizimit. Edhe tekstet ishin më të avancuara
në krahasim me të mëparshmet. Ishin pa ideologji, larg klisheve dhe
përmbajtjes së theksuar partiake, kishin më shumë frymë perëndimore. Partia
e dënoi festivalin komplet dhe dënoi edhe disa organizues të saj. U
dënuan Mihallaq Luarasi, Todi Lubonja që ishte drejtor i përgjithshëm,
dhe këngëtarë të tjerë. Të gjithë përgjegjësinë e kanë mbajtur
realizuesit. Në atë kohë për festivalet nuk gjeje bileta.
Ne merrnim nga dy ftesa. Kërkesat ishin të mëdhaja. Kur vinim në sallën e
Operas ishin policët me rradhë. Turma të mëdhaja
ishin jashtë.
Kur ka filluar Tonini punë në Estradën e ushtarit?
Në këtë estardë kam filluar definitiv që në vitin 1968 deri në vitin 1993. Nuk kam lëvizur fare për 26 vjet. Aty e kam të gjithë karrierën time kam bashkëpunuar me Violeta Simonin, Irma Gurakuqin (ishte shume e aftë.) e shumë këngëtarë të tjerë me emër.
Kush të ka ndihmuar më shumë për tu bërë pjesë e Estardës së Ushtarit?
Më ka ndihmuar shumë ish shefi
i Shtabit Petrit Dume. Në vitin 1966 unë shkova ushtar dhe punova me
Estradën e ushtarit për dy vjet.. Në atë kohë Vaçe Zela kishte ikur nga
kjo Estradë. Unë zëvendësova Vaçen. Ishte pikërisht Petrit Dumja që më
thirri dhe më vlerësoi shumë.
Petrit
Dumja ose shefi si i thoshim ne. Ai më mbante mend që në festivalin e
parë. Kur isha ushtar u tregua shumë i vëmendshëm me mua. Një ditë kur kaloj pranë SHQUP (isha ushtar) takoj Petrit Dumen rastësisht në rrugë dhe ai më tha se akoma nuk je liruar? Kush do të më lërojë mua i thashë. Shko tek drejtori më tha dhe thuaj të të fus në punë. Shkoj tek Drejtori i Shtëpisë Qendrore të Ushtrisë dhe i them se çfarë më tha Shefi Shtabit. Ai më emëroi direkt në Estradën e ushtarit definitiv me një pagesë 730
lekë në muaj. Po
këtë ditë u quajta i liruar dhe më vonë mora një shtëpi jo shumë të
mirë afër Burgut 313. Shtëpia ishte si gabinë plazhi me një dhomë dhe
një guzhinë. Aty në atë shtëpi kam ndenjur deri në vitin 1982. Pastaj
mora një apartament. Ishin kohë të vështira, por jeta lëvizte me
vështirësitë e veta.
Cilët nga aktorët e asaj kohe ke njohur në Estradën e ushtarit?
Kam
qenë ushtar me Roland Trebickën, Dhimitër Furxhiu, Zef Deda dhe Ceken e
Beratit, .etj. Athere ka pasur aktorë dhe këngëtarë që kanë bërë emar.
Rrallë vijnë aktorë dhe këngëtarë të tillë.
Në sa festivale ke marrë pjesë?
Kam marër pjesë afërsisht në 20 Festivale. Nuk janë pak. Kam marrë 4 çmime të para, kam marrë pjesë edhe te festivali i interpretuesve.
Kur ke dalë jashtë për herë të parë?
Kam
dalë për herë të parë jashtë në vitin 1978 në festivalin e Ohrit me
Asamblin “Migjeni” me repertor këngë popullore. Ishte ndryshim i madh me
Shqipërinë. Nga natyra kam qenë pak i hedhur por
me shtetin nuk ma ka mbajtur. S’kam bërë kurrë luftë me shtetin. Shihja
ç’bëhej jashtë dhe heshtja. E dija ç’më priste. I njihja mirë gjërat.
Bëja krahasimet dhe habitesha pse ishim kaq mbrapa.
Pastaj
kam qenë në Turqi në vitin 1979. Në Turqi kam qenë dy herë. Në vitin
1980, kam qenë në Greqi. Kam qenë me Radio Tiranën në Kosovë. Këtu,
policia na ka ardhur gjithmonë mbrapa. Nuk lëviznim pa polici. Në Kosovë
ishim si nën mbikqyrje të rreptë. Skishim fare liri. Mu duk vetja si në
burg. Por kudo që shkonim habiteshim me përparimet dhe me tregjet plot
të atyre vendeve dhe bënim krahasimet me tregjet tona bosh. Kam
dalë mbi 5 herë jashtë në regjimin komunsit. O zot, kur kam shkuar për
herë të parë dhe bëja krahasimet. Mos e fol. S’e besoja si ishim ne.
S’mund ti bëja krahasimet. Por gojënmbyllur. Bah, kush fliste dot
athere. Ta thoshin troç, po fole e ke vendin në burg. Më mirë të heshtja, ç’më duhej ai sport. Nuk
durohet burgu.
Kur e keni ndjerë veten më keq kur ishit fëmijë?
Kur
nëna jonë shiste qumështin e gjiirit për të na ushquer ne. Ishim shumë
të varfër dhe qumështin në vend tja jepte motrës së vogël e shiste tek
nënat që nuk kishin gji. Ky ishte një heroizëm i paparë. Kjo do të thotë
mbijetesë. Për mëse 6 muaj ajo shiste qumështin për të marrë 300 lekë
në muaj.
Pse ikët emigrant në Greqi?
Në
vitin 1997 unë shita shtëpinë dhomë dhe guzhinë dhe i futa lekët në
firmat piramidale. Rrugë tjetër nuk kisha përveç emigracionit. Në fund
të fundit emigracioni ishte një eksperiencë shumë e mirë. Tani jemi
emigrantë në vendin tonë (qesh).
Po sot a ka po aq vlerësim për festivalin e RTSH sa në regjimin komunsit?
Ndoshta
nuk ka atë vlerë pasi sot ka shumë evente të tjera, por unë jam i
mendimit se sërishmi Festivali në RTSH nuk mund ta zëvëndëojë askush se
ai ka një rugëtim gati shekullor. Në regjimin komunist kur zhvilloheëj
Festivali nuk kishte bileta dhe policia ishte gardh se mos futeshin pa
bileta. Ne kishim të drejtën e dy ftesave.
Si ndiheni në Tiarnë pas kaq vitesh emigracion?
(qesh). Le të themi mirë. Jetoj në një lagje të re që s’më njeh asnjë dhe kur dal në qendër më njohin të gjithë.
Keni marrë titullin “Mjeshtër i Madh” ndiheni i vlerësuar?
Ndonjëherë vlerësime të tilla të bëjnë dhe optimist. Sigurisht ndihem i vlerësuar.
No comments:
Post a Comment